Bröllopsdukning i festsalen. Foto: Nina Engström
Bröllopsdukning i festsalen. Foto: Nina Engström

Hyr Kalmar nation för din fest

Välkommen till Kalmar nation när det är dags för fest! Vi hyr ut vår vackra festsal, trädgård och övervåning till fester inom den akademiska sfären. Lokalerna passar för sällskap på 40 till 110 personer.

Vi kan till exempel ställa till med bröllopsfest med vigsel på trappan ned mot trädgården, med utsikt över äppelträden i centralaste Uppsala. Likaså kan vi ordna lyckade och minnesvärda disputationsmiddagar, föreningsgasquer och institutionsfester med rätt nivå på meny, service och pris.

För offert, menyförslag eller andra frågor kontakta gärna våra uthyrningsansvariga.

Den akademiska sfären

Uthyrningarna på nationerna riktar sig till slutna sällskap. För disputationsmiddagar och dylika arrangemang behöver man inte vara medlem i Kalmar nation för att hyra våra lokaler. Gäller festen däremot jämna födelsedagar, bröllop och liknande så ser vi gärna att den som hyr är medlem i nationen. I samtliga fall gäller att den som hyr ska vara knuten till grupper med anknytning till universitetet (till exempel institutioner, linjeföreningar eller nationer).

Exempel på vanliga ändamål för våra uthyrningar är institutionsfester, disputationsfester och andra examensfester, återträffar och fester anordnade av studentföreningar.

Vanliga frågor om uthyrningar på Kalmar nation

Jag är medlem i Kalmar nation/doktorand/medlem i en studentförening och vill ha en födelsedagsfest med trerätters middag/disputationsmiddag/sittning. Hur bär jag mig åt då?

Kul att du vill ställa till med fest! Kontakta oss via e-post med förslag på datum, ungefärligt antal gäster och övriga önskemål så bestämmer vi tid för ett möte då vi går igenom detaljerna och skriver kontrakt. Vi vill helst skriva kontrakt minst en månad i förväg.

Andra viktiga tidpunkter är två veckor innan festtillfället då vi vill ha den fullständiga gästlistan med allergier och/eller matpreferenser och vilka som önskar alkoholfritt specifierat. Två dagar innan festen vill vi ha bordsplaceringen och körschemat för kvällen.

Min förening vill hyra nationens lokaler för en föreläsning. Hur gör vi då?

Kul! Vi har några olika lokaler som lämpar sig för detta, lite beroende på hur många besökare ni tänkte ha till er föreläsning/ert event. Kontakta Förste kurator som ansvarar för sådana här lokalbokningar.

Vi är ett sällskap på under 40 personer som bara vill ha någonstans att sitta och möjlighet att äta. Hur gör vi då?

Menyförslag

Förrätter

1: Kyld zucchini och avokadosoppa med citronmeliss
40 personer 100kr
60 personer 90kr
80 personer 80kr
Vintips: Sankt Anna Riesling

2: Västerbottentarte med crème fraîche & löjrom
40 personer 120kr
60 personer 110kr
80 personer 100kr
Vintips: Santa Rita 120 Sauvignon Blanc

3: Getostsallad med valnötter och honung
40 personer 100kr
60 personer 90kr
80 personer 80kr
Vintips: Santa Rita 120 Sauvignon Blanc

4: Laxrullad med philadelphia- och räkfyllning
40 personer 110kr
60 personer 100kr
80 personer 90kr
Vintips: Montalbano Grillo

5: Toast Skagen toppad med löjrom
40 personer 120kr
60 personer 110kr
80 personer 100kr
Alternativ: Vegansk skagentoast toppad med tångrom
40 personer 100kr
60 personer 90kr
80 personer 80kr
Vintips: Sankt Anna Riesling

Huvudrätter

1: Fetaostgratinerad lax med honungslaserade rotfrukter & mynta- och äppelsås
40 personer 210kr
60 personer 200kr
80 personer 190kr
Vintips: Cotes du Rhone Blanc

2: Baconinlindad kyckling med svamprisotto och basilika-crème fraîche
40 personer 220kr
60 personer 210kr
80 personer 200kr
Vintips: Vina Bujanda Crianza

3: Örtmarinerat lamm med potatisgratäng och grönpepparsås
40 personer 220kr
60 personer 210kr
80 personer 200kr
Vintips: Santa Rita 120 Carmenere

4: Svampbiffar med rödvinssås och potatisgratäng
40 personer 200kr
60 personer 190kr
80 personer 180kr
Vintips: Montalbano Nero d´Avola
Alternativ: Rödbetsbiffar med morotsbearnaise och potatisgratäng

5: Fläskfilé med ungstekt potatis, konjaksås och en ljummen äppel & färnkålsallad
40 personer 210kr
60 personer 200kr
80 personer 190kr
Vintips: Santa Rita 120 Carmenere

Efterrätter

1: Fransk chokladtårta med punchgrädde
40 personer 120kr
60 personer 110kr
80 personer 100kr
Alternativ: Chokladtryffelpaj med limemarinerade hallon (vegansk)
40 personer 110kr
60 personer 100kr
80 personer 90kr
Vintips: Rozés Tawny Port

2: Vaniljpannacotta med bärkompott
40 personer 100kr
60 personer 90kr
80 personer 80kr
Vintips: Santa Rita Late Harvest Moscatel

3: Tiramisú
40 personer 120kr
60 personer 110kr
80 personer 100kr
Vintips: Rozés Tawny Port

4:Limecheesecake med passionsfrukt
40 personer 110kr
60 personer 100kr
80 personer 90kr
Vintips: Santa Rita Late Harvest Moscatel

Dryck

Röda viner
Husets röda (varierar) 80 kr / två glas
Railroad Red Shiraz-Cabernet Sauvignon, Sydafrika 90 kr / två glas
Mont Albano Nero d´Avola, Sicilien, Italien (ekologiskt) 90 kr / två glas
Santa Rita 120 Carmenere, Chile 100 kr / två glas
Vina Bujanda Crianza, Rioja, Spanien 100 kr / två glas
Thierry Germain Soliterre, Loire, Frankrike (ekologisk/biodynamisk) 110 kr / två glas
Luigi Righetti Amarone Della Valpolicella Classico 180 kr / två glas

Vita viner
Husets vita (varierar) 80 kr / två glas
Waterside White, 13%, Chardonnay-Colombard, Sydafrika 90 kr / två glas
Mont Albano Grillo, Sicilien, Italien (ekologiskt) 90 kr / två glas
Santa Rita 120 Sauvignon Blanc, Chile 100 kr / två glas
Sankt Anna Riesling 100 kr / två glas
Cotes-du-Rhone Blanc, Frankrike 110 kr / två glas

Dessertviner
Husets dessertvin (just nu Infinitus Moscatel) 20 kr / glas
Rozes Tawny Port 35 kr / glas
Santa Rita Late Harvest Moscatel/Gewürtztraminer 40 kr / glas

Övrig dryck
Fördrink, mousserande vin 15 kr / st
Mellanöl 25 kr / st
Alkoholfritt alternativ (t ex alkoholfritt vin) 40 kr / 2 glas
Läsk/mineralvatten 20 kr / 33 cl flaska
Starköl 35 kr / 33 cl flaska
Snaps 40 kr / 4 cl
Avec 40 kr / st

Övrigt

I kuvertpriset ingår fördrink, mellanöl, kaffe, lokalhyra och serveringspersonal. Priset på vin
varierar beroende på val av vin, se drycker ovan.

Rullbar med allmänt barutbud efter middagen går lätt att ordna.
Ljudanläggning går att hyra till festsalen.
Normal öppettid är till klockan 01, önskas förlängd öppettid till 02 tillkommer extrakostnader.
Blommor, 15-25 kr per gäst, beroende på önskemål och säsong.
Rullbar: 500:-
Ljudanläggning för t.ex. DJ-utrustning och motsvarande: 1200:-
Dj: Från 1000:-
Projektor ink. enkelt ljud: 500:-
Öppet till 02: 1500:- + extra lönekostnader

 

Den här sidan uppdaterades senast 9 september 2015 kl. 15:27.